LAPORAN LAWATAN SAMBIL BELAJAR KE ISTANA NEGARA LAMA, PWTC DAN MUZIUM NEGARA,KUALALUMPUR

 

Pada 2 hari bulan Mei 2012 (Rabu) yang lalu , Pusat Sumber Sekolah Menengah Kebangsaan XXX XXX XXX telah mengadakan satu lawatan sambil belajar ke Istana Negara lama, PWTC dan Muzium Negara, Kuala Lumpur. Tujuan utama lawatan ini diadakan adalah untuk membawa para pelajar yang berminat melawat ke PWTC yang mengadakan Pesta Buku. Seramai 39 orang pelajar dan 3orang guru seramai 42 orang telah menyertai lawatan ini.

Kami telah bertolak dari sekolah pada pukul 7.30 pagi dengan sebuah bas sekolah.

 

Pada pukul 9.15 pagi, kami telah sampai ke Istana Negara lama yanag amat besar dan mewah. Dalam Istana Negara lama tersebut terdapat pameran yang mempamerkan alat-alat kebesaran diraja dan barang-barang yang berkaitan dengan keluarga diraja Malaysia. Di dalam pameran tersebut, kami dapat mengenali pelbagai jenis alat-alat kebesaran diraja yang hanya dapat dilihat dalam media massa dan buku sejarah. Kami juga dapat melihat pakaian-pakaian yang pernah dipakai oleh Yang di-Pertuan Agong XIV. Selain itu, dipamerkan puga bunga emas Kedah dan manuskip asal Hukum Kanun Melaka. Pada pukul 9.45pagi kami telah meninggalkan Istana Negara lama dan bertolak ke PWTC.

 

Kami telah tiba di PWTC pada pukul 10.20 pagi.Kami telah diberi peringatan oleh Cikgu Azliza supaya berjalan di dalam kumpulan kerana terdapat ramai orang yang mengunjung ke sini. Kami juga diberitahu bahawa kami boleh mendapat buku rujukan yang banyak daripada gerai-gerai yang berada di tingkat 2. Saya telah membeli banayak buku rujukan semasa berada di tingkat 2 dan saya mendapati terdapat banyak sekolah telah mengadakan lawatan ke PWTC pada hari yang sama kerana telah terjumpa ramai orang pelajar yang berpakaian uniform sekolah masing-masing. Selain itu saya sempat bertemu seorang novelis yang amat kenal dalam kalangan remaja iaitu Ain Maisarah Izanor Sharif. Saya juga telah membeli sebuah buka karyaan beliau dan dapatkan tanda tangan beliau. Kami telah meninggalkan PWTC pada pukul 1.00 petang dan bertolak ke Muzium Negara.

 

Kami telah sampai ke Muzium Negara pada pukul 1.15 petang . Malangnya,ketika itu hujanturun dengan lebat. Kami telah menjemu selera di kantin muzium sebelum melawat kawasan muzium . Selepas makan, beberapa orang pelajar dan guru yang beragama Islam telah menuaikan solat di surau, manakala kami yang bukan Islam telah menunggu di hadapan muzium.Sementara menunggu pengawai muzium yang akan memandu kami sampai.,kami telah mengunjung muzium tersebut. Pada pukul 2.30 petang, pegawai tersebut telah sampai dan kami telah dibahagikan kepada dua kumpulan. Kumpulan pertama akan menjalankan aktiviti dalam bilik aktiviti dahulu dan kumpulan 2 akan diketuai oleh seorang pegawai untuk memperkenalkan galeri prasejarah. Aktiviti tersebut menggunakan masa selama setengah jam dan kedua-dua kumpulan ini akan bertukar aktiviti.

Saya merupakan salah seorang ahli dari kumpulan 1 dan kami telah mengadakan dua aktiviti dalam bilik aktiviti tersebut,iaitu menghasilkan seutas rantai menggunakan kulit siput yang berusia beratus ribu tahun dan melukiskan lukisan yang dilukis oleh orang prasejarah di atas dinding-dinding. Walaupun rantai-rantai siput tersebut tidak boleh dibawa balik, tetapi kami dapat membawa balik lukisan kami. Kami juga telah mempelajari cara untuk memahami lukisan prasejarah. Selepas itu, kami telah bertukar aktiviti dengan kumpulan 2 iaitu mengunjungi galeri prasejarah. Daripada penjelasan pegawai, saya telah lebih memahami zaman prasejarah Malaysia. Saya juga telah mengetahui bahawa orang zaman Neolitik tidak mempunyai kemahiran berbahasa kerana otak mereka tidak cukup besar untuk melahirkan bahasa. Selain itu, saya juga telah mengetahui bahawa di Kuala Pilah, Negeri Sembilan terdapat beberapa buah batu yang digunakan untuk mengenalpastikan sempadan masing-masing yang digunakan pada zaman prasejarah. Akhirnya pada pukul 4.10 petang, kami telah bertolak daripada Muzium Negara untuk pulang ke sekolah. Kami telah sampai ke sekolah pada pukul

5.55 petang .

 

Daripada lawatan sambil belajar ini, saya telah banyak menimba ilmu pengetahuan saya di dalam bidang sejarah terutamanya selepas mengunjungi Istana Negara lama dan Muzium Negara.Saya telah lebih memahami zaman prasejarah daripada aktiviti yang telah saya jalani di Muzium Negara. Saya juga telah lebih mengenali sejarah raja-raja Malaysia selepas mengunjungi Istana Negera lama. Selain itu, daripada Pesta Buku yang diadakan di PWTC saya telah dapat mengenali pelbagai buah syarikat penerbit buku yang terkenal di Malaysia. Saya juga telah mengambil kesempatan ini untuk membeli banyak buku rujukan.

 

Saya sebagai seorang pelajar tingkatan 5 yang akan meninggalkan sekolah tidak lama lagi mengambil kesempatan ini untuk memberitahu harapan saya. Saya berharap pihak sekolah dapat mengadakan lebih banyak lawatan sambil belajar pada masa akan datang agar para pelajar dapat melawat ke tempat-tempat yang ibu bapa mereka tidak dapat bawa mereka pergi. Saya juga berharap pihak yang mengadakan lawatan dapat memberitahu semua pelajar di sekolah supaya mereka yang ingin menyertai tidak akan terlepas peluang tersebut.

 

Sekian, terima kasih.

 

 

________________________

Ketua Pengawas Pusat Sumber                                         4 MEI 2012

Sek. Men.XXXXXXXX

喂帏 發表在 痞客邦 留言(1) 人氣()

LAPORAN KEM ROBOTIK SEKOLAH-SEKOLAH DAERAH SEREMBAN 2011

 

            Pada era globalisasi ini,robotik telah menjadi sebahagian daripada kehidupan manusia. Robotik-robotik ini amat berguna kepada manusia kerana dapat menjimatkan masa dan tenaga manusia dengan menbantu manusia membuatkan kerja-kerja. Kebelakangan ini, banyak pertandingan mereka robotik telah dijalankan untuk melatihkan generasi yang berminat dengan robotik..

            Pada 22 November 2011, saya telah diberitahu oleh PuanXXX bahawa saya dipeluangkan untuk menyertai sebuah kem robotik yang dijalankan di D’Village Resort, Air Keruh,Melaka yang diadakan oleh Pejabat Pelajaran Daerah Seremban. Saya berasa gembira apabila mengetahui perkara ini dan saya dengan sepenuh hati telah menyetujuh untuk menyertai kem tersebut. Pada hari yang esok,saya telah pergi ke sekolah untuk mendapatkan maklumat yang lebih lanjur. Daripada maklumat yang didapat,saya mengetahui bahawa terdapat seorang rakan akan menyertai kem yersebut bersama saya,iaitu Farhanah Atikah.

            Pada 29 November 2011(Khamis),saya telah bertolak dari sekolah ke Pejabat Pelajaran Daerah Seremban pada pukul 1.30 petang bersama Farhanah Atikah dan guru pengiring kami ,Puan YYY.Dan kami telah bertolak dari Pejabat Pelajaran Daerah Seremban ke D’Village Resort pada pukul 2.15 petang dengan dua buah bas sekolah.Kami telah sampai ke D’Village Resort pada pukul 4 petang lebih.Saya dengan Atikah telah pisahkan kepada dua buah bilik yang berlainan yang berada di  tepi. Rakan-rakan sesiapa yang sebilik dengan saya adalah 3 orang gadis ,iaitu Wani, Ain, dan Aishah.Wani dan Ain adalah adik-beradik yang dibawa oleh ayah untuk menyertai kem ini dan Aishah merupakan anak ayah mereka.

            Selepas makan malam dan rehat,kami telah berkumpul di sebuah dewan yang akan menjadi tempat menjalani aktiviti kem ini .Kami terdapat sebuah majlis pembuka yang kecil yang dibuka oleh Pegawai Pelajaran Daerah Seremban Encik Md. Sah Bin Zainal Abidin di dalam dewan tersebut.Melalui beliau ,kami mengetahui bahawa Malaysia merupakan  sebuah Negara daripada semua negara yang sentiasa menyertai pertandingan robotik dan selalu mendapat anugerah.Beliau berasa sekolah-sekolah daerah Seremban yang mengetahui dan menyertai pertandingan-pertandingan robotik amat kurang, tambahan beliau juga berasa bahawa pertandingan robotik merupakan sejenis aktiviti kokurikulum yang amat berfaedah, oleh itu beliau telah mengadakan kem ini.

                Pada malam itu, kami juga telah mengetahui beberapa peraturan yang perlu kami mengikuti,seperti tidak dibenarkan memakai selipat dan jean serta lain-lain.Selepas itu, kami yang kurang memahami robotik juga dipeluangkan mengenali kit robotik sasbati (kit yang digunakan semasa pertandingan) dengan rakan-rakan yang telah mempunyai kit robotik sasbati di sekolah mereka yang telah bawa ke kem ini mengikut kumpulan.Daripada pertunjukan mereka saya mengetahui bahawa mereka robotik bukannya senang,kerana perlu reka bentuk, membuat programming,memastikan boleh berfungsi, dan perlu sentiasa berkreatif. Rakan yang dengan saya juga telah membuat sebuah robitik yang kecil sebagai contoh.Selepas ini, kami pun telah balik ke bilik untuk rehat.

                Pada hari yang esok, iaitu 30 November 2011, saya bersama rakan sebilikku telah membangun pada pukul 5.00 hingga 5.30 pagi untuk bergilir-gilir menggunakan bilik air.Kami bertolak untuk makan sarapan pada pukul 7.30 paging di kantin resort tersebut bersama peserta kem SMAT.Selepas itu, kami terdapat sebuah kelas bersama 3 orang pekerja yang daripada My Robotz Enterprise.Kami terdapat beberapa sesi bersama mereka.Sesi pertama merupakan sesi “Ice-breaking” yang perlu kami menciptakan sebuah robot daripada bahan-bahan yang dapat kitar semula dalam kumpulan sekolah.Kami  mendapat masa 15 minit untuk mendapatkan bahan-bahan yang kami perlukan di sekitar resort tersebut.

               Saya dengan Atikah telah mendapat beberapa bahan dari bilik kami.Kami juga diberikan 20 minit untuk menghasilkan robot kami dengan bahan-bahan tersebut .Selepas menghasil robot kami,seorang daripada satu kumpulan perlu memperkenalkan robot yang dihasilkan kepada semua dan saya merupakan orang yang membentang itu.Robot yang telah kami hasilkan merupakan sebuah robot yang mempunyai tangan yang dapat menjadi teman main kanak-kanak.Terdapat beberapa kumpulan telah menghasilkan robot yang dapat membersihkan rumah dan sebahagian robot yang dapat menyelamatkan manusia.

              Selepas sesi tersebut, kami terdapat sesi reka bentuk dan fungsi yang kami dapat mengenali beberapa bahan yang diperlukan semasa menghasilkan robot dengan kit robotic myrobotz.Selain itu, kami juga terdapat sesi “Electric and Electronics” dan “Robot Assembly” yang kami dapat mengenali bahan-bahan electric dan electronic serta  robot yang senang dihasilkan.Selepas itu, kami terdapat sejam tengah untuk makan tengah hari. Lepas makan tengah hari ,kami bermula menghasilkan robot sendiri dengan mengikut arahan yang ditunjukkan mengguna Power Point oleh pekerja yang datang.

              Kami telah menggunakan kit robotic (myrobotz) yang dibelikan oleh sekolah menghasilkan robot yang diajar oleh pekerja yang datang. Kami telah membuat sekurangnya tiga jenis robot iaitu Tetheredcontrol Robot, Object Avoidance Robot, dan Line Follower Robot. Kit robotic yang kami dapat merupakan sebuah kotak yang mempunyai semua bahan yang akan kami menggunakan semasa membuat satu robot.Saya dengan Atikah telah berjaya membuat semua robot yang diajar atas bantuan Cikgu Rozilawati dan pekerja –pekerja tersebut.Kami juga mendapat menguji robot yang telah kami buatkan di belakang dewan tersebut.

              Selepas itu, pada pukul 5 petang ,kami terdapat 3 jam tengah untuk berehat dan makan malam serta bersolat bagi peserta-peserta yang beragama Islam. Pada pukul 8.30 malam ,kami berkumpul di dewan kecil tersebut bersama Encik Sah untuk menyediakan robot yang akan dipersembah semasa Majlis Penutup. Encik Sah telah menyuruh kami untuk menyediakan sebuah robot dengan kit robotic myrobotz bagi kumpulan yang tidak mempunyai kit robotic sasbati.Telah kami berbahagi kepada beberapa kumpulan mengikut sekolah. Kami juga telah mendapat bantuan guru.Persediaan kami telah berakhir pada pukul 11 malam.

              1 Disember 2011 merupakan hari ke-3 kem robotic ini, seperti biasa kami telah bangun pada pukul 5 pagi untuk bergilir-gilir bermandi dan mendapatkan makan pagi pada pukul 7.30 pagi.Kami telah mendapat ceramah pada pukul 8 pagi bersama penceramah kami iaitu Encik Koh yang dari Melakayang merupakan satu darpada pengadil WRC. Pertama sekali ,kami telah mendapat tahu bahawa bagaimana WRC (World Robotic Competition) akan berlangsung ,sebab –sebab peserta Malaysia boleh mendapat anugerah,bagaimana beliau mula belajar sudjek Matematik dan Sains pada umur 30 tahun lebih dan lain-lain.

               Daripada beliau, saya mengetahui bahawa Sasbati akan menaja peserta- peserta yang mendapat tempat pertama dan kedua WRC peringkat kebangsaan untuk menyertai WRC peringkat dunia dan tahun ini, Sasbati telah menaja bukan sahaja peserta-peserta tempat pertama dan kedua, malah tempat ketiga juga.Beliau juga telah membagi akmi menonto sebuah video yang diangkat semasa WRC peringkat dunia 2009.Saya juga mendapat bahawa peserta-peserta Malaysia merupakan sebahagian peserta yang bertuah yang dapat bercakap bahasa Inggeris dengan fasih yang dapat pengadil memaham seluruh pembentangan mereka.Beliau juga memberitahu bahawa beliau telah mula membelajar subjek seperti Biologi, Kejuruteraan telnologi, dan sebagainya demi kerjanya.

               Selepas itu , beliau telah memberikan sebuah kerja kepada kami iaitu kami perlu mengikut peraturan WRC menyediakan satu pembentangan yang mudah dengan menyediakan folio di atas kertas mahjung mengikut robotic yang diciptakan, menghasilkan sebuah model robotic bagi yang mempunyai kit robotic sasbati, dan akhirnya membentangan di hadapan dewan. Beliau akan memberikan kami markah dengan cara kira markah WRC yang sebenar. Telah kami mendapatkan dua keping kertas mahjung dan sebetang marker pen sebagai bahan.

               Kami telah memisah kepada 8-9 kumpulan dengan dua buah sekolah dalam satu kumpulan .Saya dengan Atikah telah bersekumpulan dengan rakan sebilik saya iaitu Wani, Ain, dan Aishah.Setiap kumpulan juga dipeluang mendapat sekurangnya seorang guru sebagai bantuan.Pertama sekali ,kami telah mendapatkan idea daripada semua ahli kumpulan tentang robotic yang mahu kami ciptakan dan melukiskan pada buku nota sebelum melukis di atas kertas mahjung.Semasa kami mula melukis model robotic tersebut , ahli kumpulan yang lain telah mula menulis maklumat yang diperlukan untuk folio di atas kertas mahjung.

              Maklumat yang perlu kami sediakan merupakan misi, visi, penghargaan, odjektif, penerangan projek, sinopsis, gambar robot, fungsi robot , soal selidik, gantt chart,  costing, rancangan masa hadapan dan lain-lain.Robot yang kami rekakan merupa Babysitter Robot yang dapat membantu ibu bapa yang mempunyai anak kecil.Robot ini mempunyai CCTV yang dapat ibu bapa memantau pergerakan anak mereka.Robot ini juga mempunyai sensor suara yang dapat mengetahui penangisan anak dan menghiburkannya.Untuk soal selidik, kami mempunyai 5 soalan untuk 10 orang orang sumber kami dan keputusannya amat menggembirakan.

              Pembentangan kami adalah pada malam tersebut , sebelum pembentangan , iaitu pada masa selepas makan tengah hari , kami dapat melawat ke Planetarium Melaka yang amat dekat dengan resort yang kami tinggal.Kami telah pada pukul 2 petang bersema peserta kem SMAT yang juga melawat ke Planetarium Melaka dengan kumpulan ,saya degan Atikah telah bersekumpulan dengan Wani, Ain, dan Aishah juga ,Wani merupakan ketua kumpulan saya.Di dalam Planetarium Melaka ,Kami dapat mengetahui maklumat yang amat penting tentang astronomi dunia dan astronomi Malaysia.Kami juga dapat menikmati video yang tentang sistem suria .Selepas menikmati video, kami telah mendapat cenderamata yang dihadiahkan oleh pihak Planetarium yang dapat terperangkap UV.

             Selepas melawat Planetarium Melaka, kami juga telah melawat sebuah bas yang hanya menggunakan tenaga yang boleh dibaharui yang dari USM yang saya telah melupakan namanya.Dari bas tersebut, saya telah mengenali dan dapat melihatkan beberapa jenis tenaga yang boleh dibaharui.Kami telah dibahagikan kepada kumpulan dengan 8 orang semasa melawat bas tersebut kerana size bas tersebut amat kecil.

              Oleh sebab masih mempunyai masa yang panjang baru sampai masa makan malam ,kami dibenarkan melawat ke Dataran Pahlawan yang merupakan tumpuan pelancong.Kami terdapat sejam tengah untuk berjalan-jalan di situ.Saya berjalan dengan ahli kumpulan saya iaitu Atikah,Wani, Ain, dan Aishah. Kami telah berjalan di dalam Pusat Pembelian pada asal , tapi oleh sebab kami lebih berminat dengan tempat yang mempunyai cenderamata yang dengan harganya yang murah , kami meninggalnya.

              Kami telah bertolak balik ke resort pada pukul 6.30 petang untuk makan malam dan penyediaan untuk pembentangan malam nanti.Pembentangan kami telah bermula pada pukul 8.30 malam. Dengan mendapatkan nombor giliran daripada Encik Koh, kumpulan saya “berjaya”menjadi kumpulan pertama yang membentangkan projek.Dengan hati yang ketegangan, kami membentangkan projek kami dengan kurang memuathatikan .

              Akhirnya pembentangan ini telah berakhir pada pukul 10.30 malam.Tapi ,kami tidak dibenarkan balik ke bilik untuk berehat disebabkan masih perlu bersedia untuk  majlis penutup dan penyampaian sijil yang berada hari esok.Encik Sah telah membahagikan sekurangnya seorang sehelai baju kepada semua peserta (oleh sebab tidak cukup baju ,mempunyai beberapa orang tidak dapat baju) sebagai pakaian rasmi untuk majlis penutup.Kami juga mengetahui bahawa majlis penutup ini akan kami mengadakan bersama kem SMAT.Akhirnya pada pukul 11 malam, kami dapat meninggalkan dewan dan balik ke bilik kami.

              2 Disember 2011 merupakan hari terakhir kem robotic ini, seperti biasa kami bersarapan bersama kem SMAT sebelum bertolak ke dewan.Di dalam dewan ,kami mengetahui bahawa sebelum majlis penutup, kami akan bergerak ke taman yang berhadapan dengan resort yang kami tinggal bersama kem SMAT untuk menyaksikan pertandingan roket mereka.Taman tersebut agak besar dan cantik ,saya telah berduduk di atas lantai bersama Atikah dan rakan-rakan lain untuk menyaksikan pertandingan tersebut. Kami telah balik ke resort sebaik pertandingan tersebut berakhir.

               Majlis penutup kem robotic dan kem SMAT telah bermula pada pukul 10.30 pagi.Kami telah berada di sebuah dewan besar di dalam resort tersebut sebelum pegawai yang merasmikan majlis penutup tersebut sampai.Di majlis tersebut ,kami dapat menonton video yang ditangkap dalam 4 hari ini,walaupun yang berkaitan dengan kem robotic amat kurang. Majlis ini telah berakhir pada pukul 12 tengah hari iaitu sebelum makan tengah hari.Sebaik majlis ini berakhir, kami mendaptkan sijil kami daripada guru- guru yang bertanggungjawad menjaga kami.

              Selepas ini, kami telah balik ke bilik kami dan mengemaskan bilik serta mengangkat beg kami ke dewan besar tersebut .Selepas meletak ber, saya telah pergi ke kantin untuk makan tengah hari .Oleh sebab, hari ini merupakan hari Jumaat, lelaki beragama Islam perlu bergerak ke masjid untuk bersolat, kami yang tidak perlu pergi ke masjid telah tinggal di resort untuk menunggu mereka bersama bergerak balik ke Seremban.Pada masa tersebut, saya telah bercakap dengan beberapa rakan baru yang kenal di kem robotic ini dan mendapatkan cara hubung.

               Akhirnya pada pukul 2 petang ,kami telah bertolak untuk balik ke Seremban.Saya amat suka kem ini kerana telah mengenali banyak rakan baru dan dapat mengetahui dunia robotic yang tidak sentuh langsung sebelum ini.Dengan hati yang ikhlas , saya berharap pihak sekolah dapat menghantar wakil untuk menyertai khursus programming yang akan berada pada tahun hadapan.

 

Laporan disediakan oleh,                                                                                 4 Disember 2011

 

 

______________________________

(XXX XXX XXX)

Pelajar Menyertai Kem Robotik

Sekolah Kebangsaan Menengah XXX XXX XXX

 

文章標籤

喂帏 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()

 男孩與他的妹妹相依為命。父母早逝,她是他唯一的親人。

所以男孩愛妹妹勝過愛自己。然而災難再次降臨在這兩個不幸的孩子身上。

妹妹染上重病,需要輸血。但醫院的血液太昂貴,男孩沒有錢支付任何費用,

儘管醫院已免去了手術費,但不輸血的話妹妹仍會死去。

作為妹妹唯一的親人,男孩的血型與妹妹相同。

醫生問男孩是否勇敢,是否有勇氣承受抽血時的疼痛。男孩開始猶豫,

10歲的大腦經過一番思考,終於點了點頭。

喂帏 發表在 痞客邦 留言(1) 人氣()

PS:此故事纯属虚构,请勿当真!

我会好好爱自己,这句话你明白吗?你了解吗?你清楚它背后的意思吗?我会好好爱自己,代表了一个人必须视清他的责任,了解自己需要的,明白什么是应该的,什么是不应该的,更要了解谁是可以信任的,谁又是不可以信任的,你了解吗?两个月前的我并不了解,但今天我明白了。我会好好爱自己。

爱是什么?恨又是什么?我不明。善是什么?恶又是什么?我不知。我只知道堕落是当时的我最想做的。是谁,把我引入恶魔路西华门下,成为他的门人?又是谁,让我忘却父母,忘记道德?是他,还是她?我忘了,只知我是自甘堕落的。偷窃、抢劫、伤人、吸毒,这对我而言都是小事。当时的我,不是人。

喂帏 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()